Om du driver en hemsida har du säkerligen kommit i kontakt med sökmotoroptimering på ett eller annat sätt. På dagens internet är det oerhört svårt att konkurrera utan kunskap inom ämnet, därmed är det väldigt viktigt att du åtminstone känner till grunderna.

Det spelar ingen roll om du driver en sida som berättar och guidar läsare om hur de ska spela casino, om du skriver en blogg om katter eller maträtter, eller om du driver en e-handel. Sökmotoroptimering kommer alltid vara ett måste för att det du skapar och publicerar på nätet ska synas.

Vi vet att det kan kännas aningen överväldigande om du inte har någon tidigare erfarenhet av sökmotoroptimering (SEO), men oroa dig inte, du kommer att komma in i det ganska snabbt.

5 viktiga saker som du bör tänka på när du sökmotoroptimerar din hemsida

5 viktiga saker som du bör tänka på när du sökmotoroptimerar din hemsida

Nedan är exempel på viktiga punkter:

Optimera bilderna

Det finns ett flertal saker som du kan göra för att optimera bilderna på din hemsida. För det första bör du se till att de inte är större än de behöver vara. Stora bilder gör att sidan läsas in långsammare, vilket är dåligt för din hemsidas SEO. Därmed bör du välja rätt filstorlek och förminska bilderna till den perfekta storleken för din hemsida.

Du bör även se till att du döper filnamnen rätt, använder alt-texter och beskrivningar för bilderna.

Se till att texterna är unika

Se till att texterna är unika

En av de viktigaste punkterna är att se till att samtliga av dina texter är unika, annars kommer du att få många avdrag i SEO-poäng. Lyckligtvis är det väldigt enkelt att kontrollera om dina texter är unika eller inte, det finns hur många program och hemsidor som helst som du kan använda dig av på internet.

Alla ha duplicerat innehåll kan även få många andra tråkiga konsekvenser, vilket gör att den här punkten är oerhört viktig på det stora hela.

Gör innehållet värdefullt för besökaren

Många gör misstaget att endast fokusera på sökmotoroptimering, utan att fokusera på vad som är värdefullt för besökaren. Tryck inte in massvis med sökord bara för att du vill kunna träffa dem under sökningar, läsbarheten går först.

Använd inte fel grammatik och gör inte texten svår att läsa. Tänk på besökaren i första hand, SEO i andra hand.

Tänk på interna och utgående länkar

Att använda interna och utgående länkar är viktigt och är enligt Google ett tecken på att din sida bidrar med värde. Du kan t.ex. länka till andra produkter i din butik om du har en e-handel, eller länka till andra relevanta blogginlägg om du driver en blogg. Det är dock viktigt att länkarna är relevanta, annars kan det slå bakut.

Samma sak gäller även för utgående länkar. Här bör du fokusera på respektabla och relevanta länkar, t.ex. till studier eller stora nyhetsorganisationer. Håll dig borta från wikipedia och liknande.

Använd rätt sökord

Rätt sökord kan göra enorm skillnad. Därmed bör du göra en sökordsanalys innan du skriver dina blogginlägg, artiklar eller produkttexter. Det finns massvis med olika program som du kan ta hjälp av för att hitta rätt sökord för dig, t.ex. Google Ads.

Många gör misstaget att endast fokusera på de största och de med mest volym, t.ex. “hatt” om du har en butik som säljer hattar. Men du bör även fokusera på långa långa sökord, t.ex. fraser med 4-5 ord.

Av admin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *