Runt om i världen dyker svenska skapelser upp. Möblerna från IKEA, kläderna från H&M, Volvobilarna på vägarna. Sverige har genom kreativitet och industrianda kunnat sätta prägel på omvärlden. Men frågan är om det inte är underhållning som är den exportvara som sätter landet på kartan allra tydligast. Musik från ABBA, Robyn och Max Martin. Filmer från Bergman, Hallström och Östlund. Och spelen. Många av världens största spel kommer från lilla Sverige. 

Spelutvecklingen går fram med stormsteg på flera platser runt jordklotet. USA och Japan är tydliga jättar inom branschen. Men faktum är att om det är något annat land som kan ta upp kampen mot dessa två när det kommer till att producera spel av högsta kvalitet så är det just Sverige.

Det finns en uppsjö av spelutvecklare och spel från Sverige som tillhör marknadens allra mest populära. King slog igenom med buller och bång genom lanseringen av Candy Crush Saga, NetEnts starburst slot är en favorit hos många, och Battlefield av svenskarna på Dice är en gigant som få kan rå på. 

Spelutvecklingen i vårt avlånga land är så framgångsrik att det spel som säljer bäst utomlands oftast blir den största svenska exportvaran inom underhållningsbranschen för det året. Inte ens Sveriges största popartister och filmskapare kan mäta sig med titlar från branschjättar som Massive och Dice. 

Spel i flera former

Spel kommer i alla möjliga olika skepnader och nivåer av allvar. Allt från sanning eller konka till extremt invecklade strategispel för de mest inbitna PC-användarna, så att säga. Sverige är mästare på i princip alla former. Nämns ordet spel så bör ofta Sverige nämnas i nästa andetag. Det kan därför vara värt att ta en närmare titt på några av de kategorier av spel som produceras i vårt nordliga land. 

Mobilspelens kungar 

King Digital Entertainment, eller bara King, grundades 2003 och är en världens mest framgångsrika utvecklare när det kommer till mobilspel. 2012, alltså nio år efter starten av företaget, skakade man om marknaden genom att lansera Candy Crush Saga. Det färgglada spelet var det första riktigt stora som använda sig av den så kallade freemium-modellen. 

Freemium-modellen, som många andra spel har börjat använda sig av, går ut på att appen är gratis att använda men att spelaren uppmuntras till köp inuti appen. 300 miljoner gånger tankades spelet ner och King tjänade 25 miljoner kronor om dagen genom modellen. 

Man gjorde så mycket väsen ifrån sig på marknaden att en av, inte bara mobilspelsbranschens utan hela spelvärldens största aktörer, Activision hajade till. 2015 gick jättarna in och köpte King Digital Entertainment för hissnande 50 miljarder kronor. Kings fem grundare, Thomas Hartwig, Sebastian Knutsson, Lars Markgren, Patrik Stymne och Riccardo Zacconi, fick cirka en miljard kronor var i försäljningen. Candy Crush Saga är en idag ett av världens största mobilspel. 

Indieutvecklaren som blev global kändis 

Frågar du valfri person på gatan om personen vet vem Markus Persson är kommer denne troligen svara nej. Om du i stället undrar om han eller hon vet vem Notch så är det troligare att du får ett jakande svar tillbaka, oavsett om du är i Tokyo, Jönköping eller New York. 

Markus ”Notch” Persson är nämligen grundaren till spelutvecklingsföretaget Mojang, som ligger bakom supersuccén Minecraft. För de få som inte känner till spelet kan man kort sammanfatta det som att det är gaming med fokus på fantasi. Du spelar i en värld där endast dina egna idéer sätter gränser för vad du kan göra. Bygg en replika av Eiffeltornet, gräv tunnlar i jordens inre eller slåss mot zombies i natten. Välj själv. 

Mojang var vid lanseringen av Minecraft en väldigt litet utvecklare som inte ägdes av något större företag i branschen. Spelet klassas därför som indie, alltså independent. Minecraft gick att köpa redan i sin alfaversion i slutet av 2010, men släpptes officiellt 18 november 2018. Det blev en braksuccé. 

Minecraft var på allas läppar och Notch blev en kändis både i och utanför spelvärlden. Likt Kings framgångar dröjde det inte länge innan en av branschens drakar vaknade. 2014 briserade nyheten att Microsoft Corporation hade köpt Mojang, och därmed Minecraft, för 18 miljarder svenska kronor

Två svenska kolosser 

Sverige har två gigantiska spelutvecklare i den absoluta toppen av gamingvärlden. Dessa är Massive och tidigare nämnda DICE. De utvecklar spel som närmast går att likna vid filmindustrins blockbusters. 

Massive Entertainment grundades i Ronneby i slutet av 90-talet och fick sig ett namn genom realtidsstrategispelen Ground Control och World in Conflict. Redan 2002 köptes man upp av Vivendi Games, men såldes sedan till Ubisoft 2008. 

Hos Ubisoft har Massive varit med och utvecklat spel som Far Cry 3 och Assassin’s Creed Revaltions. Man har fått rykte om sig att kunna göra riktigt stora upplevelser och jobbar, från sina kontor i Malmö, i nuläget med spel inom både Star Wars-universumet och Avatar-världen.

Digital Illusions CE, eller DICE, som har sitt huvudkontor i Stockholm, slog igenom på bred front genom militärspelserien Battlefield. Serien har kallats Sveriges främsta kulturexport. Battlefield-spelen är bland de största och mest populära spelen som någonsin producerats i gamingvärlden. 

2006 förvärvades DICE av Electronic Arts. Något som dock inte innebar några större ändringar i verksamheten eftersom de både företagen redan hade samarbetat med varandra sedan några år tillbaka. DICE fortsätter än idag att utveckla nya utgåvor av Battlefield. 

Man har dessutom, precis som konkurrenterna nere i Malmö, fått skapa Star Wars-spel i form av Star Wars: Battlefront 1 och 2. Utöver det ligger man även bakom bland annat Mirror’s Edge och flera upplevelser i Need for Speed-serien. 

Massive Entertainment och Digital Illusions CE är två av världens största kulturkreatörer och når människor världen över med sina skapelser. Tillsammans med King Digital Entertainment och Mojang Studios formar de en kvartett med enorm påverkan på spelbranschen. 

Tack vare dem, och många andra utvecklare av varierande storlek, är Sverige ledande inom spelindustrin. Vilket också gör dem ledande inom underhållningsindustrin i stort. Nästa gång du köper ett spel, ta en titt på vem som har skapat det. Det är stor chans att det kommer från Sverige. 

 

Av admin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *